Verantwoording theorie

Als je met MuziekABCD speelt ontwikkel je een klankvoorstelling bij de notatie van een melodie en ritme. Je weet na goed oefenen hoe een melodie zal klinken zonder dat je de melodie hebt gehoord. Je kan de melodie van blad zingen zonder de hulp van bijvoorbeeld een piano. Dat is niet alleen bijzonder handig voor mensen als je in een koor zit of zangles hebt, het is ook van belang als je een instrument bespeelt.
De spellen zijn een eerste stap naar een goed ontwikkeld muzikaal gehoor.

Je bent zo op een andere manier met je muzikale ontwikkeling bezig. Je kunt het gewoon leren omdat je het leuk vindt om meer over muziek te weten.

Verder slijp je de notennamen in en leert het begin van de muziektheorie.
Vlamingen kunnen de namen van de noten aanpassen:
‘do re mi’ in plaats van ‘c d e’.


Verantwoording spellen

Met de spellen is alle leerstof behandeld die zich leent om zonder het luisterend oor van de leraar te oefenen.
De spellen zijn vergelijkbaar met die op de CD-roms de Notenkraker en de Klankenkraker. Het verschil is o.a. dat er nu bestaande stukjes muziek zijn toegepast bij de hogere niveaus van het melodisch dictee. Er is een spel waarbij je zelf een ritmische opdracht tikt op het toetsenbord van je computer.
Nu we de oefeningen op internet kunnen aanbieden zijn we in staat telkens updates te maken, zodat u altijd met de laatste versie werkt.

hoofdstukken theorie, doelen en niveaus MuziekABCDHoofdstukken theorie, doelen en niveaus van de spellen, technische ondersteuning MuziekABCD

Inhoud hoofdstukken theorie